تاب برقی کودک

تاب برقی کودک

تاب برقی کودک

یکی از وسایلی که برای خواباندن و آرام شدن نوزادان استفاده می شود، گهواره است. همه ما می دانیم که انواع گهواره و تخت نوزاد و کودک در بازار سیسمونی وجود دارد؛ همین تنوع همیشه انتخاب را سخت می کند؛ در حالت کلی داشتن یک گهواره که نوزاد خود را در آن بخوابانید، بسیار خوب است، البته اجباری در این امر نیست، زیرا بسیاری از مادران از روش (پا لالایی) برای آرام کردن و خواباندن نوزاد خود استفاده می کنند.

اگرچه این روش قدیمی، بسیار موثر است، اما قطعا فرسوده کننده، خسته کننده و بسیار وقت گیر خواهد بود. بنابراین بهتر است از نوعی از گهواره های موجود در بازار استفاده کنید تا از ابتدای راه بچه داری خسته و درمانده نشوید.

یکی از انواع پرطرفدار این گهواره ها، گهواره برقی یا تاب برقی است. با توجه به اینکه در مقالات قبلی درباره انواع مختلف گهواره، کاربرد و ویژگی های هر کدام کامل توضیح داده ایم.

gudie-buy-cradle

آیا گهواره برای نوزاد مفید است؟

استفاده از گهواره یک ترجیح شخصی است اما بدون شک استفاده از آن مزایایی به همراه دارد. گهواره از زمان های خیلی قدیم وجود داشته اما به این شکلی که امروزه وجود دارد، نبوده است.

بدون شک گهواره می تواند مزایایی به دنبال داشته باشد. بعد از آغوش مادر، گهواره مکانی برای آرام گرفتن نوزاد به شمار می رود. اگر نوزاد شما در گهواره قرار گیرد، با حرکات آرام گهواره می تواند زودتر به خواب فرو رود.

گهواره را می توانید در اتاق خواب و کنار تخت خودتان قرار دهید. ضمن اینکه قابل حمل است و به راحتی منتقل می شود. بنابراین نوزاد شما می تواند روز در حال باشد و شب در اتاق خواب.

ویژگی های گهواره استاندارد برای نوزاد

  • گهواره نباید بالای ده سال ساخت داشته باشد چون این گهواره ها قدیمی هستند و ممکن است به راحتی بشکنند. پس اگر از گهواره های دست دوم استفاده می کنید، باید سال ساخت آن را بدانید.
  • فاصله بین میله های گهواره نباید بیشتر از 5 یا 6 سانتی متر باشند، چون اگر فاصله بیشتر از این باشد، ممکن است سر نوزاد بین آن ها گیر کند. پس یکی از ویژگی های گهواره مناسب برای نوزاد، داشتن میله هایی با فاصله کم است.
  • گهواره باید به شکلی باشد که گوشه های آن با تشک پر شود و جای خالی گوشه ها بیشتر از 2.5 سانتی متر نباشد.
  • لوازمی که در ساخت گهواره استفاده شده است مثل پیچ و براکت ها باید کاملا ایمن باشند و پوشانده شده باشند تا به نوزاد صدمه ای وارد نکنند. همچنین نباید گهواره لبه های تیز و برنده داشته باشد. گهواره های چوبی نیز باید فاقد هرگونه ترک خوردگی باشند.
  • یکی از ویژگی های گهواره مناسب برای نوزاد، داشتن تشکی با اندازه استاندارد است. اگر گهواره نوزاد شما به شکل بیضی یا گرد است، باید تشکی متناسب با این شکل داشته باشد. همچنین تشک باید در قسمت داخلی گهواره محکم باشد و بین گهواره تا تشک به اندازه دو انگشت فاصله باشد.

انواع گهواره های برقی

گهواره های برقی تنوع بسیار بالایی دارند. در برند های مختلف از جمله گهواره برقی ببکو، گهواره برقی 4moms، گهواره برقی پریمی، گهواره برقی براوو، گهواره برقی ماستلا، گهواره برقی گراکو و … در بازار سیسمونی موجود هستند. هر یک از این برند ها نیز در تولید گهواره های برقی خود مدل های متنوعی را روانه بازار کرده اند که هر کدام امکانات ویژه و خاص خود را دارند.

فلش خور بودن برای پخش موسیقی های دلخواه، آهنگ سر خود داشتن، ضد کولیک بودن، امکان ماساژ نوزاد، آنتی رفلاکس بودن، تایمر داشتن، امکان تکان خوردن به جهات مختلف، قابلیت کار با برق و باتری، بلوتوث داشتن، کنترل از راه دور، قابلیت تنظیم سرعت حرکت و قابلیت جدا شدن تشک از گهواره از جمله مهمترین امکانات یک گهواره برقی است.

اینکه کدام مدل از گهواره های برقی دقیقا تمام این امکانات را دارند، باید به تفکیک بررسی کنید، اما بدیهی است که هر چه امکانات یک گهواره برقی بیشتر و خاص تر باشد، قیمت بیشتری دارد.

آیا بهتر است نوزاد در گهواره بخوابد؟

برای خوابیدن نوزاد در گهواره هیچ مشکلی وجود ندارد و تا ۶ ماهگی امن ترین مکان برای خواب کودک به حساب می آید. در هنگام استفاده از گهواره حتما محدودیت های وزن گهواره را در نظر بگیرید. برخی گهواره ها ۵ کیلوگرم بیشتر وزن را تحمل نمی کند گرچه بیشتر آنها می توانند تا ۱۰ کیلوگرم را تحمل کنند.

مقایسه گهواره برقی با گهواره دستی

وقتی که نام وسیله ای برقی برای نوزاد می آید، اکثر افراد گمان می کنند که آن وسیله برای نوزاد مضر است و نوسانات برق ممکن است آسیب هایی به مغز نوزاد وارد کند. اما ببینیم در مورد گهواره برقی چه مسائلی وجود دارد.

گهواره برقی نوعی گهواره است که به شکل یکنواختی حرکت می کند و نیازی نیست که با دست آن را به حرکت در آورید. در واقع این نوع گهواره خطری برای نوزاد نداشته و با نوسانات یکنواختی که دارد، باعث تنظیم شدن مغز نوزاد شده و کمک می کند که او زودتر به خواب فرو رود.

طی تحقیقات انجام شده روی گهواره برقی برای نوزاد، نتیجه نشان داده که استفاده از این نوع گهواره 2 تا 4 دقیقه زودتر از گهواره دستی نوزاد را به خواب فرو می برد. در واقع می توان گفت که خطر این نوع گهواره از گهواره های دستی کمتر است.

گهواره برقی حرکات یکنواخت و نوسانات یکسانی دارد در حالی که گهواره های دستی سرعت و نوسان ناپایداری دارند. همین امر سبب می شود که مغز نوزاد در گهواره های دستی مدام نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد و اینگونه باعث سرگیجه و برگرداندن شیر نوزاد شوند.

در حالی که گهواره برقی با حرکات یکسان، زودتر مغز نوزاد را تنظیم می کند و از عصبی شدن نوزاد جلوگیری می کند.

cradle

مزایای گهواره برقی برای نوزاد

گهواره برقی انرژی و وقت والدین را ذخیره می کند. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که نوزاد را داخل آن قرار دهند و گهواره را روشن کنند. حرکات خودکار گهواره برقی چرخش از جلو به عقب باعث تسکین و آرامش نوزاد می شود. معمولا گهواره برقی در سه موقعیت حرکت می کند و اهرم آن به آسانی قابل تنظیم است.

برخی از انواع گهواره برقی آهنگ های آرامش بخش نیز پخش می کنند که به روند خواب آرام نوزاد کمک می کند. دکمه های تنظیم شونده گهواره را می توانید امتحان کنید تا بهترین حالت را برای نوزاد بیابید.

مزایای گهواره برقی

  • حرکت کردن با برق و باتری
  • حرکت کردن به جهات مختلف
  • ویبره داشتن
  • کنترل سرعت
  • موزیکال بودن
  • بی نیاز از هول دادن با دست

معایب گهواره برقی

  • گران بودن
  • مدت زمان استفاده محدود
  • معلوم نیست که کودک شما در آن آرام بگیرد یا نه
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *