تب سنج و دماسنج نوزاد و کودک

تب سنج و دماسنج نوزاد و کودک

تب سنج و دماسنج نوزاد و کودک

باید گفت که دقیق ترین شیوه اندازه گیری درجه حرارت با دماسنج دیجیتال از راه دهان یا مقعد است. نوزادی که دچار تب شده  دارای علائمی مانند  پیشانی و بدنی  گرم و داغ  و  ظاهری بی‌حال و بدخلق خواهد بود. برای پی بردن به  تب در نوزادان و شیرخواران بهتر است با تب سنج دمای بدن نوزاد را اندازه‌گیری کنید زیرا تب بالا در نوزادان و شیرخواران باعث بروز تشنج و ناهنجاری‌های مغزی می‌گردد. برخی  بروز  تب در نوزادان و شیرخواران را طبیعی می‌پندارند  اما واقعیت چیز دیگری است. هر نوع افزایش یا کاهش  و نوسان دمای بدن نوزاد بایستی جدی گرفته‌شده و نباید از کنار آن به راحتی گذشت. و همه مهم‌تر  هر نوع تب را در نوزاد خودسرانه درمان نکنید.در درمان تب نوزادان و شیرخواران حتماً با پزشک متخصص کودکان و نوزادان ملاقات داشته باشید.

گرچه این کار، ساده است اما اگر براى اولین بار آن را انجام مى‌دهید، ممکن است با سوالاتى ذهن‌تان را مشغول کند: از چه نوع دماسنجى باید استفاده کنیم؟ آیا باید دماى بدن یک کودک زیر دو سال را با همان روشى اندازه گرفت که دماى بدن کودک پنج ساله را اندازه مى گیریم؟

man-looking-his-temperature-thermometer-scaled

نوزادان : براى نوزادان کوچک تر از سه ماه، با اندازه گیری درجه حرارت زیر بغل شروع کنید. اگر دما بالاتر از ۳۷٫۲ درجه سانتى گراد) بود، براى بار دوم درجه حرارت را از طریق مقعد کودک اندازه بگیرید. اندازه گیری درجه حرارت مقعدی دقیق تر از درجه حرارت زیر بغلی است. درجه حرارت مقعدى بالاتر از ۳۸ درجه سانتى گراد در نوزادان، نیاز به مراجعه فورى به پزشک دارد.

سه ماهگی تا ۴ سالگی: برای کودکان بزرگ تر و نوپایان شما می توانید از دماسنج دیجیتالی گوش پستانکی یا دماسنج شریان گیجگاهی استفاده کنید.با دقت دستور مصرف این دماسنج ها را بخوانید. همچنین می توانید از دماسنج های دیجیتالی برای اندازه گیری دمای رکتوم یا زیربغل استفاده کنید. برای اندازه گیری دمای زیر بغل ابتدا دماسنج را روشن کنید. وقتی دماسنج را زیر بغل کودک می گذارید، مطمئن شوید که آن کاملا در تماس با پوست است، نه لباس. دماسنج را به مدت یک دقیقه یا زمانی که علامت هشدار دستگاه روشن شود در این وضعیت نگه دارید. سپس دماسنج را بردارید و آن را بخوانید.

۴ سالگی و بالاتر: در سن ۴ سالگی بسیاری از کودکان می توانند دماسنج دیجیتالی را زیر زبان خود نگه دارند. بنابراین دماسنج را روشن کنید. آن را زیر زبان کودک بگذارید و از کودک خود بخواهید لب هایش را به هم نزدیک کند. سپس آن را بردارید و بخوانید. اگر کودک شما در حال خوردن و نوشیدن است باید ۱۵ دقیقه صبر کنید. اگر کودک دچار احتقان بینی است و نمی تواند از راه بینی تنفس کند، ممکن است لازم باشد از دماسنج رکتوم یا زیربغل یا دماسنج دیجیتالی گوش برای کنترل دما استفاده کنید. 

روش هاى کاربرد با توجه به نوع دماسنج و محل استفاده – دهان، مقعد، زیر بغل یا گوش – متفاوت هستند.

یک قانون کلى براى همه انواع دماسنج و همه محل‌هاى ذکر شده وجود دارد: هرگز کودک‌تان را با یک دماسنج در دهان، زیر بغل یا مقعد تنها نگذارید. به همین ترتیب شما و نه فرزند‌تان، باید دماسنج گوشى را در دست بگیرید و  آن را در محل نگاه دارید.

دماسنج اتاق و حمام

بدن کودک حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات دمای محیط اطراف دارد. به همین خاطر است که کودکان به‌خصوص در سال‌های ابتدای تولد بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار دارند. در مورد نوزادان هم نگرانی پدر و مادر از سرما خرودن و مریض شدن آنها پایانی ندارد. از آنجا که توانایی بدن شما به‌عنوان یک بزرگسال قابل‌مقایسه با کودکان و نوزادان نیست، نمی‌توانید از روی معیارهای خودتان بدانید فرزندتان احساس سرما یا گرما می‌کند یا خیر. برای این منظور باید یک معیار دقیق داشته باشید. دماسنج وسیله‌ای است که بی‌شک دقیق‌ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در مواقع لزوم مناسب‌ترین مراقبت‌ها را انجام دهید.

برای پدر و مادرهای جوان مراقبت از کودک همیشه توام با نگرانی است؛ نگرانی از اینکه به‌خاطر بی‌تجربگی به‌خوبی از پس انجام مسئولیت برنیامده و حتی ناخواسته آسیبی به کودک خود وارد کنند. اوج این نگرانی‌ها در مورد حمام کردن نوزاد یا کودک است چرا که محیط حمام میزان امنیت کمتری نسبت به سایر جاهای منزل دارد و همچنین در جریان شست‌وشو بدن کودک در تماس مستقیم با آب و مواد شوینده قرار می‌گیرد. ابزارها و محصولات زیادی برای کمک کردن به پدر و مادرها و خاتمه دادن به نگرانی‌های آنها درخصوص مراقبت از کودک وجود دارند. یکی از ابزارهای کاربردی داخل حمام، دماسنج حمام است که به کار تنظیم دمای آب وان کودک می‌آید. این ابزار از آسیب دیدن پوست کودک شما بر اثر قرار گرفتن در دمای نامناسب جلوگیری می‌کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *