شیشه شیر نوزاد

شیشه شیر نوزاد

کافی‌ست شبی را تصور کنید که نوزادتان گریه می‌کند، از سینه مادر شیر نمی‌خورد و سر شیشه را هم قبول نمی‌کند. نه راه پس دارید نه راه پیش! هر کاری می‌کنید تا یک شیشه شیر مناسب تهیه کنید. ما همه این شرایط را درک می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از این اتفاق دست به کار شوید.

همانطور که می‌دانیم، بهترین روش برای پرورش و تغذیه نوزاد، شیردهی از سینه و شیر مادر است اما گاهی مادران به دلایل مختلفی مجبور به استفاده از شیشه شیر نوزاد می‌شوند. چه از شیر مادر که دوشیده شده و در بطری گذاشته شود و چه از شیر خشک استفاده شود، شیشه شیر نوزاد به‌ عنوان یک کالای ضروری برای مراقبت نوزاد و کودک به شمار می‌آید.

اولین و مهم‌ترین فاکتور که باید در انتخاب مناسب‌ترین بطری برای نوزاد در نظر بگیرید این است که شیشه شیر پلاستیکی یا شیشه‌ای تهیه کنیم؟ در ادامه این دو مدل را بررسی می‌کنیم.

شیشه شیر شیشه‌ای یا پلاستیکی؟

بطری‌های شیر به طور معمول و سنتی از شیشه ساخته می‌شوند. توصیه پزشکان به استفاده از بطری‌های شیشه‌ای است. چون ماندگاری آنها بیشتر است و در ساختار آنها از مواد شیمیایی استفاده نشده است. البته گران‌تر هستند و احتمال شکستن آنها نیز وجود دارد و البته سنگین‌تر. برای جلوگیری از آسیب‌دیدن شیشه شیر نوزاد با جنس شیشه توصیه می‌شود از روکش‌های سیلیکونی مخصوص بطری‌های شیشه‌ای استفاده کنید. در عوض بطری‌هایی با جنس پلاستیکی نمی‌شکنند ولی احتمال خرابی آنها وجود دارد و باید مرتب عوض شوند.

نکته مهم و حائز اهمیت دیگر در انتخاب شیشه شیر این است که برای امتحان و استفاده از شیشه شیر، بطری را واژگون کنید شیر باید به‌ صورت قطره‌قطره خارج شود. چنانچه سوراخ خروجی بطری خیلی کوچک باشد حرکت و جریان ورود شیر به دهان نوزاد بسیار کند صورت می‌گیرد در نتیجه کودک مجبور به تلاش بیشتر و خستگی بیش از حد می‌شود. همین‌طور در صورت بزرگی بیش از حد سوراخ سر شیشه شیر، منجر به خروج زیاد شیر می‌شود که احتمال خفگی نوزاد را به همراه دارد. هر بار که شیشه شیر جدید را امتحان می‌کنید کودک را زیر نظر بگیرید که مشکلی در مکیدن نداشته باشد.

خب حتماً متوجه شده‌اید که چقدر سر شیشه مهم است. شاید بتوان گفت به اندازه جنس شیشه اهمیت دارد. در نتیجه انتخاب ترکیب شیشه و سر شیشه شاید کمی سخت به نظر برسد، ولی نگران نباشید ما قدم به قدم برای بهترین انتخاب با شما همراهیم.

 
choosing-bottle-and-nipple-madarsho

سوراخ‌هایی در لبه‌های این سر شیشه‌ها تعبیه شده‌اند که مقدار و میزان ورود هوا و شیر را کنترل می‌کنند. کارکرد آنها به این شکل است که اجازه نمی‌دهد نوزاد هنگام مکیدن هوای زیادی را ببلعد و دچار نفخ شود. بنابراین به راحتی غذا را هضم می‌کند.

این‌ مدل سر شیشه­‌ها طوری ساخته شده‌اند که با کام و لثه نوزاد سازگار باشند و در یک طرف آن یک حباب تخت قرار گرفته که با زبان کودک تماس پیدا می‌کند.

در سایت سیسمونی روژان می‌توانید شیشه شیرهای ارتودنسی با طرح‌های مختلف کارتونی و جذاب و در سایزهای مختلف 150، 270، 360 میلی‌لیتری مخصوص نوزادان از بدو تولد و برای سنین مختلف نوزادی با برندهای مختلف براون، سواوینکس، تامی تیپی و… انتخاب و خرید کنید.

  • سر شیشه‌هایی به شکل و فرم سینه مادر

سر شیشه‌هایی به این شکل حالت طبیعی‌تری دارند و با استفاده از آنها روند رشد کام و لثه کودک به شکل طبیعی سپری می‌شود. این نوع سر شیشه‌­ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و با توجه‌ به سن نوزاد و بزرگ شدن او تغییر پیدا می‌کنند.

  • سر شیشه‌های مخصوص نوزادان با شکاف کام

این نوع مخصوص از سر شیشه­‌ها برای نوزادان با شکاف کام مناسب است. جنس این نوع سر شیشه‌­ها از سیلیکون نرم ساخته شده که یک مقدار از حد معمول بلندتر بوده سوراخ این نوع سر شیشه­‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که با توجه‌ به توان نوزاد، بتواند جریان شیر را کنترل کند.

تغذیه کودک با شیشه شیر

آیا شیشه شیر را با مایع ظرف‌شویی بشوییم؟

سؤالی که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده این است که، آیا بطری را با مایع ظرف‌شویی بشوییم؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت چنانچه میزان و حجم مایع ظرف‌شویی استفاده شده برای بطری نوزاد کم باشد و خوب هم آبکشی شود، اشکالی ندارد. البته برای اطمینان بیشتر بعد از آبکشی فراوان، شیشه شیر را بو کنید تا بوی مایع ظرف‌شویی را به خود نگرفته باشد. در استفاده بعدی هم از شیر درون آن بنوشید تا مطمئن شوید که طعم و بوی عادی داشته باشد.

بهترین راه برای کسب اطمینان از ایمنی سلامت شیشه شیر این است که بطری را بعد از شستن با مایع، بجوشانیدبرس‌های مخصوص بطری‌های شیر در بازار موجود است که می‌توانید برای شستن درون و بیرون شیشه شیر از آنها استفاده کنید.

جوشاندن شیشه شیر

معمول‌ترین و رایج‌ترین روش ضدعفونی‌کردن بطری جوشاندن بطری است. البته در جوشاندن بطری شیر ملزم به رعایت نکاتی هستید تا از ابتلا نوزاد خود به بیماری‌های عفونی جلوگیری کنید. مراحل زیر را برای جوشاندن بطری شیر نوزاد دنبال کنید:

  1. ابتدا ظرف بزرگ و عمیق را از آب پرکنید و بگذارید بجوشد.
  2. بعد از جوشیدن آب، بطری و اجزای آن را به طور کامل درون آب بگذارید.
  3. در هنگام ضدعفونی مراقب باشید گرما، بخشی از شیشه شیر که هنگام جوشیدن به قسمت پایینی ظرف آب جوش چسبیده و حرارت مستقیم می­بیند آسیب نزند.
  4. چنانچه از بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید مراقبت باشید که ذوب نشوند.
  5. حداقل زمان جوشیدن شیشه شیر نوزاد 10 دقیقه می‌باشد.
  6. توجه کنید که روزی یک‌بار بخش‌های مختلف بطری را در آب بجوشانید و ضدعفونی کنید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *