گردش و سفر کودک

گردش و سفر کودک

گردش و سفر کودک

سفرهای میدانی و گردش‌های کوتاه تجربیات یادگیری ارزشمندی هستند. بازدیدهای حضوری از مکان‌ها، حیوانات، مشاغل و هر چیزی که در کتاب‌ها درباره‌شان خوانده است به گسترش درک فرزندتان از دنیای اطرافش کمک می‌کند. همچنین، بچه‌ها وقتی از تمام حواس خود استفاده می‌کنند، مثلاً وقتی پوست درختان را لمس می‌کنند یا در نانوایی بوی نان را حس می‌کنند، بهتر یاد می‌گیرند. فایده‌ٔ دیگر این گردش‌های کوتاه این است که بیرون بردن کودک باعث می‌شود او آداب رفتاری و مهارت‌های گفت‌وگو را تمرین کند.

این گردش‌‌ها هم لازم نیست حتماً از شهر و کشورهای دیگر باشد، منظور بیشتر دیدن انواع مشاغل و سازمان‌ها از نزدیک، فروشگاه‌ لوازم حیوانات خانگی، فروشگاه‌های مواد غذایی یا یک ایستگاه آتش‌نشانی است.

این سفرهای میدانی، زمانی خاطره‌انگیزتر می‌شوند که قبل و بعد از آن به شکلی پشتیبانی ‌شوند، پس کمی آماده‌سازی هم انجام دهید. به عنوان مثال، اگر فرزند خود را برای دیدن جنگل می‌برید، کتابی درباره‌ٔ انواع درخت‌های توی جنگل تهیه کنید یا همراه یکدیگر در اینترنت درباره‌ٔ آن تحقیق کنید.

در ماجراجویی خود، سوغاتی‌هایی از قبیل میوهٔ کاج یا ته‌بلیت را جمع‌آوری کنید، دفترچه‌ای برای کودک خود ببرید تا بتواند تصاویری از چیزهایی را که می‌بیند بکشد و عکس‌های زیادی بگیرید. بچه‌ها عاشق نگاه کردن به گذشته و یادآوری هستند. فرزند خود را تشویق کنید تا جزئیات سفرش را برای پدربزرگ و مادربزرگ یا دوستانش تعریف کند. این نه تنها حافظه را تقویت می‌کند، بلکه یادگیری را نیز بیشتر تثبیت می‌کند.

سایت سیسمونی نی نی لند

یک صندلی نوزاد یا کودک به همراه داشته باشید

بهترین و امن‌ترین جا برای نوزادان صندلی مخصوص نوزاد است. این صندلی‌ها در بیشتر وسایل نقلیه اعم از خودرو شخصی، هواپیما، قطار و اتوبوس قابلیت استفاده دارند. در سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما حتما یک بلیط اضافه برای نوزادتان تهیه کنید تا با قرار دادن صندلی او بر روی صندلی علاوه بر راحتی، امنیت او را نیز تامین کنید.

قرار دادن صندلی کودک یا خود کودک بر صندلی جلو بسیار خطرناک خواهد بود. صندلی کودک خود را حتما در صندلی عقب قرار دهید.

چمدان نوزاد و یا کودک را جداگانه ببندید

بهتر است چمدان نوزاد خود را جداگانه ببندید. جدا قرار دادن وسایل نوزاد از وسایل سایر همراهان احتمال انتقال آلودگی به آنها را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر تمام وسایل نوزاد در یک چمدان قرار دارند و شما می‌توانید با یک نگاه کلی از به همراه داشتن تمام وسایل اطمینان کسب کنید.

در چمدان نوزاد خود حتما لباس و پوشک اضافه، پتو، دستمال مرطوب، شیر خشک، آب جوشیده یا آب معدنی، کیسه نایلون و… قرار دهید. اگر فرزندتان به دارو خاصی نیاز دارد و در طول شبانه روز باید دارو مصرف کنید حتما از به همراه داشتن داروهای او اطمینان کسب کنید و تهیه آنها را به زمان رسیدن به مقصد موکول نکنید.

 اگر سفر شما با وسایل عمومی است حتما ساک نوزاد خود را با خود به داخل وسیله نقلیه ببرید و آن را به محل نگهداری بار تحویل ندهید، زیرا شما به صورت مداوم در طول سفر به وسایل نوزادتان نیاز خواهید داشت.

لباس مناسب برای نوزاد یا کودک خود بردارید

قبل از شروع سفرتان حتما از آب و هوای مقصدتان اطلاع کسب کنید. در سفر با نوزاد به مناطق گرم و آفتابی به دنبال لباس‌های آستین کوتاه و بندی نباشید، اشعه خورسید به راحتی می‌تواند پوست نوزاد شما را در شانه‌ها و دست‌ها بسوزاند. بهتر است از لباس‌های نخی و خنک اما آستین دار استفاده کنید.

اکر در تابستان سفر می‌کنید حتما یک کلاه لبه دار، عینک، کرم ضدآفتاب و مرطوب کننده نیز به همراه داشته باشید. در زمستان نیز حتما لباس گرم، کلاه بافتنی و پشمی و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

چند دست لباس به همراه داشته باشید

در زمان بستن چمدان به یاد داشته باشید که حتما چند دست لباس نوزاد یا کودک به همراه داشته باشید. لباس فرزندان چند بار در طول روز باید تعویض شود و اگر لباس کافی به همراه نداشته باشید به این معنا است که مرتب باید لباس‌ها را بشویید. شستن لباس در سفر به مناطق مرطوب می‌تواند مشکل باشد زیرا رطوبت هوا مانع از خشک شدن لباس‌ها می‌شود.

ترجیحا لباس‌هایی که به همراه دارید نخی باشند که راحت شسته شوند، لک نشوند، نیازی به اتو نداشته باشند و سریع خشک شوند.

برای هرگونه آب و هوایی آماده باشید

در سفر با نوزاد یا حتی سفر با کودک باید برای بسیاری از تغییرات ناگهانی آمادگی داشته باشید، بخصوص تغییرات ناگهانی دما. توصیه می‌شود که همیشه لباس راحتی به نوزادتان بپوشانید که دارای زیپ، دکمه یا هر مورد دیگری که تعویض لباس را دچار مشکل می‌کند نباشد. درمورد کفش نیز بهتر است از کفش‌های راحتی استفاده کنید که تنگ نباشند و بند زیادی نداشته باشند.

چند اسباب بازی به همراه داشته باشید

نوزادان تا حدود یک سالگی و حتی کودکان با سن بیشتر علاقه بسیاری به تحرک دارند و نشستن روی صندلی می‌تواند منجر به بی‌قراری و کم حوصلگی آنها شود. بهتر است برای پیشگیری از این حالت چند اسباب بازی محبوب آنها را به همراه داشته باشید تا آنها را سرگرم کند.

کالسکه به همراه داشته باشید

 

یکی از کاربردی‌ترین وسایل در سفر با نوزاد و البته سفر با کودک کالسکه است. نوزادان در زمانی که در حالت خوابیده هستند بیشترین راحتی را دارند. خوابیدن در کالسکه که سایه بان دارد فرزندتان را در برابر نور خورسید محافظت می‌کند. شما می‌توانید از کالسکه فرزند خود به عنوان تخت نیز استفاده کنید، البته به شرط اینکه از کالسکه‌ای استفاده کنید که قابلیت تبدیل شدن به تخت را داشته باشد.

خوراکی به همراه داشته باشید

برای سرگرم کردن کودک خود حتما تنقلات و خوردنی‌های سالم به همراه داشته باشید. نوزادانی که شیر مادر می‌خورند مشکلی برای تغذیه اصولا ندارند، اما برای نوزادانی که شیر خشک می‌خورند یا کودکانی که بزرگتر هستند و غذا می‌خورند باید غذاهای خانگی به همراه داشت. غذاهایی که ریسک و احتمال فاسد شدن در زمان سفر دارند ممکن است باعث مسمومیت در زمان سفر شوند بهتر است از غذاهای خشک یا با ماندگاری بالا استفاده کرد.

از غذاهای بین راهی برای کودکان ترجیحا استفاده نکینید مگر آنکه به آنها کاملا اطمینان داشته باشید.

آب نوشیدنی

آب مصرفی برای نوزادان و کودکان را حتما قبل از نوشیدن، بجوشاید یا از آب معدنی استفاده کنید.

وسایل بهداشتی و داروهای غیر تخصصی

دستمال کاغذی، پنبه، پد الکلی، دستمال مرطوب کننده، ژل دست و… به همراه داشته باشید و بعضی از داروهای غیر تخصصی و بدون نسخه را نیز به همراه داشته باشید یا در مقصد تهیه کنید. مواردی مانند: استامینوفن، داروهای ضد حساسیت، ضد تهوع، پماد سوختگی، قرص اسهال و… .

داروهای ضروری

اگر فرزند شما بیماری خاص و مزمن دارد حتما قبل از سفر داروهای ضروری را تهیه کنید. در سفر با نوزاد و حتی سفر با کودک در برخی موارد به دلیل تغییرات ساعت مجبور خواهید شد تا زمان مصرف و یا دوز دارو را تغییر دهید در این صورت حتما قبل از سفر با پزشک معالج فرزند خود مشورت کنید.

بهتر از در زمان سفر از مصرف غذاهای پر ادویه یا انجام فعالیت‌هایی تحریک کننده بیماری خودداری کنید. سفر به برخی از مناطق برای برخی بیماران می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به عنوان مثال چنانچه فرزند شما بیماری قلبی یا آسم دارد بهتر است از سفر به مناطق سرد و خشک کوهستانی پرهیز کنید. نسخه فرزند خود را حتما در طول سفر به همراه داشته باشید تا اگر به هر علتی مجبور به تهیه دارو شدید به مشکلی برنخورید.

از رفتن به مناطق شلوغ پرهیز کنید

سفر با نوزاد به مناطق شلوغ و پر رفت آمد می‌تواند خطرناک باشد. این اماکن معمولا بهداشتی نبوده و تراکم بالای جمعیتی احتمال انتقال بیماری را به مراتب افزایش خواهد داد.

وقتی با فرزندان کوچک خود سفر می‌کنید، یکی از نکاتی که خیلی ذهن شما را مشغول خواهد کرد، احتمال گم‌شدن کودک شما خواهد بود. بهتر است عکس جدیدی از کودک خود همراه داشته باشید تا در صورت که گم شدن برای پیدا کردن اون از آن عکس کمک بگیرید.

شما حتی می‌توانید مشخصات و اطلاعات خود و فرزندتان را بر کاغذی نوشته و در جیب کودکتان قرار دهید تا در صورت گم شدن به افراد یا پلیش بتوانند به شما خبر دهند. در سفرهای خارجی به یاد داشته باشید که این اطلاعات را به زبان انگلیسی بنویسید.

safar-ba-kodddak

نکتهٔ والدین: خواب شما و خواب کودک

خواب خوب در شب تأثیری بیش از احساس شادابی در صبح دارد. محققان معتقدند خواب خوب می‌تواند از شما در برابر افسردگی، افزایش وزن و حتی بسیاری از بیمار‌ی‌ها محافظت کند.

در مقابل وسوسه‌ٔ بیدار ماندن تا ساعات اولیهٔ بامداد برای انجام تمام کارهایی که در طول روز به آنها نرسیده‌اید مقاومت کنید. در واقع، نیاز شما به خواب، انگیزه‌ٔ خوبی برای پایبندی به ساعت خواب زودهنگام برای فرزندتان است. اگر کودکتان را حدود ساعت هشت شب در رختخوابش بگذارید، تضمین می‌کند او خواب خوبی داشته باشد و به خودتان برای انجام کارها فرصت آزاد می‌دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *