قاشق چنگال ظروف غذا خوری

آموزش غذا خوردن به کودک

آموزش غذا خوردن به کودک

انتخاب سنی مناسب برای آغاز آموزش غذا خوردن کودک با قاشق و چنگال امری بسیار مهم و حائز اهمیت است. کودک در 9 ماهگی تا 14 ماهگی به خوبی با محیط اطراف خود آشنا شده و درک مناسب و کافی از طعم ها و اشیاء پیدا کرده است. در این سن کودک نسبت به تنها غذا خوردن علاقه نشان می دهد و سعی می کند مواد غذایی جامد را با دست برداشته و در دهان خود بگذارد.

H59eee06930f54d7282da9b324010be3cc-1-e1656943330456

فرزند دوست دارد باعث شادی و لبخند والدین خود باشد. بنابراین سعی می کند در آموزش غذا خوردن بچه ها با قاشق نهایت تلاش خود را انجام دهد. والدین باید با حوصله و صبر زیاد آموزش غذا خوردن کودکان با قاشق را پیش ببرند. کودک در این سن و سال و در اوایل شروع آموزش غذا خوردن کودک با قاشق، به دلیل ضعف در کنترل قاشق حتما مقدار زیادی غذا روی میز و زمین خواهد ریخت. والدین نباید نسبت به ریختن غذا حساسیت نشان دهند؛ کودک را تنبیه نکنید وگرنه کودک از ادامه ی آموزش غذا خوردن کودکان با قاشق بیزار و فراری خواهد شد.

 

هنگام آموزش غذا خوردن بچه با قاشق از غذاهای جامد و رنگارنگ که برای بچه جذابیت دارند، استفاده کنید. زمانی که کودک بتواند قطعه ای کوچک را با قاشق حمل و درون دهان خود قرار داد، حس می کند کار بزرگی انجام داده است و به ادامه ی آن تشویق می شود.

چیدن میز نیز می تواند یکی از تمرین ها و راه های آموزش غذا خوردن کودک با قاشق باشد. تشویق کردن کودک به کمک کردن هنگام چیدن میز و همزمان آشنا کردن او با لوازم غذا خوردن، روند آموزش غذا خوردن کودکان با قاشق را تسریع می کند؛ زیرا کودک با موارد کاربرد هر وسیله و شیوه ی استفاده از آن آشنا می شود و ذهنیت و انگیزه ای برای استفاده از آن در کودک شکل می گیرد.

استفاده از قاشق و چنگال های مخصوص کودکان در زمان آموزش غذا خوردن کودکان با قاشق، در پیشرفت یادگیری کودک تاثیر بسزایی دارد. اشکال کارتونی و رنگارنگ قاشق و چنگال، کودک را به استفاده از آن ها و ادامه ی آموزش غذا خوردن کودکان با قاشق ترغیب می کند.

بسیاری از رفتار ها بستگی به خود والدین نیز دارد. به عنوان مثال اجازه گرفتن برای بلند شدن از سفره یا میز غذا باید توسط اطرافیان و سایر اعضای خانواده نیز رعایت شود زیرا کودکان رفتار های خود را از اطرافیان خود تقلید می کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *