بهداشت و حمام کودک

بهداشت و حمام کودک

بهداشت و حمام کودک
شاخه بهداشت و حمام نوزاد یکی از بخش های اساسی خرید سیسمونی به شمار می آید زیرا نوزادان بعد از استحمام، نشاط و آرامش خود را بدست می آورند و همچنین برای حفظ سلامتی  دلبندمان بسیار ضروری هستند.علاوه براین موارد هنگام استحمام، مادر می تواند بدن فرزند خود را مشاهده نماید و از هر گونه التهاب، ورم و یا هر حالت غیر عادی دیگر اطلاع پیدا کند.
در خصوص استحمام نوزاد باید به چند نکته توجه نمود:
-هفته ای یکبار استحمام برای نوزاد ضروریست. 
-نبايد نوزاد را با شكم پر حمام كرد،  نوزاد گرسنه هم به دليل بي قراري از حمام كردن جلوگيري مي كند .
-نوزاد را بايد در اتاقي حمام كرد كه گرم باشد و جريان تند هوا نداشته باشد.
آبي كه براي حمام نوزاد استفاده مي شود بايد سالم و گرم باشد.براي امتحان كردن آب بايد بجاي دست از آرنج استفاده كرد.
-بند ناف نوزاد مي تواند محل ورود ميكروب باشد، هرگز نبايد با وسايل آلوده ناف نوزاد را دستكاري كرد ،نبايد بند ناف را پانسمان كرد. اگر بند ناف قرمز شد يا ترشح خوني يا چركي داشت بايد نوزاد را فوري نزد پزشك برد .
-زمانی کودکمان را استحمام کنیم که از هوشیاری بالایی برخوردار باشد.
-شامپو را به تعداد کم استفاده کنیم و به ph شامپو توجه شود زیرا هر چه قدرت قلیایی بالاتر رود شدت سوزش به همان فواصل بیشتر میشود.
بهداشت و حمام نوزاد شامل اقلام مختلفی میباشد  که در جداول زیر به صورت کوتاه ولی مفید جمع آوری شده است تا بعد از مطالعه بتوانید اقلام مورد نیازتان را انتخاب کنید.
هنگام خرید لوازم بهداشتی دقت ویژه ای در ph محصول -تاریخ انقضاء و عطری/غیر عطری بودن داشته باشید.
 
bathing-baby-mmadarsho-2

به کودک خود بیاموزید که همیشه در وان بنشیند، تا لیز نخورد. همچنین به او یاد بدهید که سعی نکند به تنهایی از وان بیرون بیاید. تمام وسایل حمام کردن و وسایل بازی او را از قبل کنارش بگذارید.

برای حمام کردن کودکان بزرگ‌تر نیز، کف حمام را با انداختن یک زیرانداز حمام که جلوی لیز خوردن را می‌گیرد، ایمن کنید. اگر از وان استفاده می‌کنید، یک کف‌پوش پلاستیکی کف آن بیندازید تا لغزندگی کمتر شود. همچنین از دمپایی‌های مناسب حمام استفاده کنید.

پوشاندن شیر آب با یک محافظ یا پوشش نرم می‌تواند سر کودک را از ضربه و خطر محافظت کند. اجازه ندهید که کودک شیر آب را لمس کند، حتی اگر اکنون نتواند آن را حرکت دهد، زیرا در آینده می‌تواند منجر به مواردی مثل سوختگی شود.

همچنین وسایل برقی مانند سشوار و هر دستگاه برقی دیگری را نیز خارج از حمام نگه دارید و به فرزند خود بیاموزید وقتی در حمام است، هرگز به چیزی که سیم الکتریکی دارد دست نزند.

ac-image-Ms1552682948JQ

اگر انجام فعالیت‌ های مربوط به مراقبت ‌های بهداشتی کودکان را رنج می دهد، باید نکات بهداشت فردی را برایشان به فعالیت‌ های سرگرم کننده و هیجان انگیز تبدیل کنید تا انجام این فعالیت‌ ها و مراقبت ‌های بهداشتی برای کودکان تبدیل به یک عادت شود. هم‌ چنین می توان اهمیت بهداشت را به صورت رقابتی و سرگرم کننده از طریق فعالیت ‌های مشترک درسی و رقابت‌ های بین آموزشگاهی به کودکان انتقال داد و اهمیت بهداشت را به آن‌ ها گوشزد کرد. باید به کودکان توضیح داده شود که اگر چه میکروب‌ ها از دید ما پنهان هستند اما در ذرات هوا موجود می باشند که می توانند ما را بیمار کنند تا قانع شوند و در رعایت بهداشت با والدین همکاری کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *