لوازم بهداشتی و حمام

لوازم بهداشتی و مراقبتی

لوازم بهداشتی و مراقبتی

لوازم بهداشتی ضروری نوزاد کدامند؟

ویژگی مهم که لوازم بهداشتی نوزاد باید دارا باشند:

  • عاری بودن از هر گونه رنگ و مواد شیمیایی مضر :

از مواد شوینده گرفته تا لوازم تعویض، نباید هیچ رنگ غیر مجاز و شیمیایی برای ساخت یا در ترکیبات بکار رفته باشد و خالی از هر گونه ماده شیمیایی از قبیل:  سولفات‌های سدیم و آلومینیوم ، فتالئات و پارابن باشند. والدین با مطالعه بروشور یا روی بسته بندی محصولات می توانند از این نکته اطمینان پیدا کنند. از جمله لوازم تعویض می توان به دستمال مرطوب اشاره کرد، دستمال مرطوب ، در تعداد مختلف و رطوبت بالا در بازار موجود است و پس از تماس با پوست نوزاد برای او عارضه ای ایجاد نمی کند.

  • سازگاری با پوست حساس و نازک نوزاد:

پوست نوزاد مخصوصا در ابتدای تولد بسیار حساس بوده و توانایی مقابله با مواد مختلف را ندارد . بنابراین ماده شوینده یا موضعی یا اسپری که برای او استفاده می کنید حتما باید مخصوص نوزاد باشد. زیرا این محصولات آزمایش های زیادی را پشت سر می گذارند و فاکتورهای لازم  برای آن ها لحاظ می شود.

  • دارای خاصیت ضد التهاب و تسکین دهنده:

بهترین کرم‌های نوزاد معمولا فاقد مواد شیمیایی مضر بوده و از مواد گیاهی مثل آلوئه ورا و یا کالاندولا در ترکیبات آن ها استفاده می شود که خاصیت ضد التهابی دارند. از پماد و لوسیون های مخصوص بزرگسالان در این زمینه استفاده نکنید.

  • ضد حساسیت و آلرژی زایی

ابتدا باید عوامل شایع در بروز حساسیت را بشناسید:

  • هرگز از آب داغ برای حمام کردن کودک استفاده نکنید.
  • از ساییدن حوله و پارچه و لباس غیر لطیف روی پوست کودک جلوگیری به عمل بیاورید.
  • لباس های زیر و لباس هایی که از جنس پشم هستند، می توانند سبب بروز حساسیت های پوستی در کودک شوند.
  • در فصل زمستان و زمان های که پوست کودک خشک است استفاده از کرم و لوسیون نرم کننده مخصوص کودک ضرورت دارد.
  • هر گونه عامل آلرژی زا را محل نگهداری و استراحت نوزاد دور کنید.
  • مراقب باشید که پوست کودک در اثر گرما عرق سوز نشود وبرای پیشگیری از پودر بچه کمک بگیرید.
  • اگر کودک شما در رده سنی قرار داد که می تواند آب بنوشد به او آب کافی بنوشانید تا بدن او همیشه هیدراته بماند.
  • از جمله لوازم بهداشتی نوزاد شامپو و صابون هستند. شوینده هایی که اسید یا ph  نامناسب برای کودک دارند برای نظافت و حمام کردن او استفاده نکنید. برای شستشوی پوست کودکان که دارای حد کمی از آلودگی و چربی است باید از شوینده های ملایم تری استفاده کرد یعنی شوینده هایی که خاصیت قلیایی نداشته باشند. وجود ویتامین B در شامپوهای بدن بالاخص شامپو بدن کودک به افزایش خون رسانی کمک کرده و از بروز آکنه های روی پوست جلوگیری می کند و از خشکی پوست جلوگیری می کند.
  •  استفاده از شامپو بدن در مقایسه با صابون قالبی که بصورت کلی در معرض رطوبت فضای حمام قرار می گیرد، مناسب تر است. مگر اینکه قالب صابون پس از استفاده در کاور بهداشتی و محیط خشک قرار بگیرد.
 
نقش اسباب بازی در زندگی و آینده کودک

یک تحریک ساده پوستی با هر وسیله یا ماده ای می تواند در نوزاد ایجاد حساسیت کند. حساسیت پوستی در نوزاد می تواند خود را به شکل التهاب یا قرمزی و سوختگی نشان دهد. در صورت بروز هر کدام ازین علامت ها می توان از پماد ها و روغن های مخصوص برای رفع آن ها کمک گرفت. خوشبختانه انواع کرم و روغن بچه مرغوب در بازار وجود دارد که جزو لوازم بهداشتی ضروری نوزاد هستند. از جمله محصولات مصرفی در این مورد می توان کرم و پودر ضد سوختگی پناتن را توصیه کرد. برای اطمینان از عدم حساسیت نوزاد به این مواد موضعی می توانید ابتدا مقدار کمی از آن ها را روی قسمتی از پوست خودتان که نازک تر است، مثل داخل آرنج تست کنید و بعد برای نوزاد استفاده کنید.

  • دارای خواص آبرسانی، نرم کنندگی و حاوی مواد مغذی:

غدد تولید چربی در پوست نوزاد به قدری فعال نیستند که پس از هربار شستشو یا تمیز کردن، چربی مورد نیاز پوست را فورا تامین کنند و ممکن است پوست نوزاد دچار خشکی شود. از این جهت باید با استفاده از کرم ها و پمادهای مختلف، رطوبت و چربی را به پوست نوزاد برسانید. از بهترین برندهای این دسته محصولات می توان به لوسیون مرطوب کننده بدن موستلا که حاوی ویتامین های Eو F می باشد، اشاره کرد.

 

Turquoise-baby-hygiene-items

تاریخ مصرف

به تاریخ درج شده روی بسته بندی یا جعبه دقت کنید .هنگامی که خرید می کنید باید حداقل ۳ ماه از تاریخ انقضای لوازم بهداشتی باقی مانده باشد. اگر این وسایل یا محصولات را برای نوزادی که هنوز متولد نشده تهیه می کنید، تاریخ انقضا برای شامپوها، کرم‌ها و لوسیون ها باید برای حداقل ۶ ماه بعد باشد. در صورت مشاهده تغییر رنگ و بو یا هر علایمی از فساد در مواد مصرفی و لوازم باید فورا تمام بسته را دور بریزید.

Baby-Bath-Tub1

تهیه وسایل از برندهای معتبر

با خرید شوینده و پماد و دستمال درجه دو و سه از برندهای گمنام سلامتی کودک خود را به خطر نندازید. ایجاد هر گونه عارضه در بدن نوزاد نگران کننده خواهد بود و رفع آن مستلزم زمان و صرف هزینه می باشد .از این رو پیشنهاد می کنیم با رفتن سراغ محصولات ارزان قیمت و بی کیفیت ،ریسک نکنید. برندهای خوشنام ارائه روشنی از ترکیبات سازنده و آزمایش های انجام شده دارند. از تولید کنندگان خوشنام و محبوب در این زمینه می توان به برند کوکول، چیکو، نیمبل، ماستلا ، پناتن اشاره کرد. در صورت تمایل به تهیه محصولات از این برند ها می توانید به سایت سیسمونی روژان مراجعه کنید و بصورت آنلاین خرید کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *