بالش شیر دهی

بالش شیر دهی و نحوه ی استفاده آن

بالش شیر دهی و نحوه ی استفاده آن

بالش شیردهی، تجربه لذت‌بخش شیردهی آسان را به مادران هدیه می‌کند. شیردهی راهی فوق العاده برای پیوند عاطفی بین مادر و شیرخوار است اما فشار ناشی از آغوش گرفتن نوزاد گاهی اوقات برای مادران خسته کننده می‌شود، همچنین مادرانی که محدودیت‌های حرکتی و جسمی دارند احساس نیاز بیشتری به استفاده از بالش شیردهی خواهند داشت.

در دست داشتن یک بالش شیردهی می‌تواند به آرامش بیشتر مادر و کودک در طول زمان شیردهی کمک کند. در این مطلب به معرفی بالش شیردهی و کاربردهای آن پرداخته‌ایم پس برای آشنایی با این وسیله تا پایان مقاله همراه ما باشید.

Aurora_rogal_1

مزایای استفاده از بالش شیردهی

بالش شیردهی، علاوه بر دوران شیردهی، در دوران بارداری و بزرگتر شدن شیرخوار بسیار کاربرد دارد. در ادامه مزایای استفاده از این وسیله را به طور مجزا برای دوران بارداری، شیردهی و رشد کودک بررسی می‌کنیم.

  • کاهش فشار به کمر و پاها

در ماه‌های آخر بارداری که وزن مادران بالاتر می‌رود، فشار بیشتری به کمر و پاها وارد می‌شود. از بالش شیردهی می‌توان برای زمان خوابیدن و استراحت استفاده کرد و آن را بین زانوان قرار داد تا ستون فقرات و زانوها فشار کمتری تحمل کنند و راحتی بیشتری برای خواب شب داشته باشند.

  • جلوگیری از رفلاکس و سوزش معده

مادران به ویژه در ماه‌های آخر بارداری هضم ضعیف غذا، برگشت غذا از مری به گلو و احساس سوزش در معده را تجربه می‌کنند. با استفاده از بالش شیردهی هنگام دراز کشیدن و خوابیدن می‌توان ارتفاع سر و گردن را طوری تنظیم کرد تا کمی بالاتر قرار بگیرد و از برگشت غذا جلوگیری شود.

فواید بالش شیردهی در دوران شیردهی

  • جلوگیری از درد کمر و بازو در مادران

اغلب مادران در هنگام شیردهی از درد کمر، بازوها و گردن شکایت دارند. یکی از کاربردهای اصلی بالش شیردهی، حمل راحت نوزاد و افزایش توانایی مادر برای تحمل وزن نوزاد است.  با قرار گرفتن بدن نوزاد بر روی بالش بازوها و کمر مادر توسط بالش حمایت شود. به کار بردن بالش شیردهی سبب می‎شود مدت زمان شیرخوردن نوزاد برای مادران مهم نباشد و در زمانهای طولانی‌تر نیز احساس راحتی داشته باشند.

  • اتصال راحت‌تر نوزاد به سینه مادر

بالش شیردهی، بدن شیرخوار را به مادر بسیار نزدیک می‌کند و این موقعیت ساعتها می‌تواند برقرار باشد. در این حالت سینه مادر به راحتی در دهان شیرخوار قرار می‌گیرد و این اتصال قوی کیفیت شیر خوردن نوزاد را بالاتر برده و مادر نیز احساس درد در سینه ندارد.

  • جلوگیری از برگشت شیر (رفلاکس)

بالش شیردهی به بالاتر قرار گرفتن سر و گردن نوزاد کمک می‌کند، در این حالت نوزاد بلع خوبی دارد و برگشت شیر از مری و معده نوزاد اتفاق نمی‌افتد.

  • کاهش فشار بر بخیه‌های زایمان

مادرانی که زایمان سزارین داشته‌اند احساس درد روی بخیه‌های شکمی دارند و نمی‌توانند تماس راحتی با نوزاد هنگام شیردهی داشته باشند و یا در حال نشسته شیردهی داشته باشند چون در آغوش گرفتن نوزاد، درد ناشی از جراحی و بخیه ها را تشدید می‌کند. بالش شیردهی برای کاهش تماس با محل برش و بخیه موثر است و به کاهش فشار وزن نوزاد روی بدن مادر کمک می‌کند.

وقتی نوزاد بر روی بالش شیردهی می‌خوابد، کمر، ستون فقرات و گردنش به شکل مناسبی قرار می‌گیرد و با آرامش و امنیت بیشتری تغذیه می‌کند.

  • شیردهی همزمان دوقلوها

شیردهی دوقلوها سخت‌تر از یک کودک به نظر می‌رسد و بالش شیردهی برای کمک به شیرخوردن همزمان هردو شیرخوار کارایی بالایی دارد. بالش شیردهی که برای دوقلوها طراحی می‌شود اختصاصی است و شیردهی به حالت فوتبالی را امکان پذیر می‌کند.

بالش‌های شیردهی، تنوع زیادی در اندازه، شکل، رنگ و جنس دارند و باید با مشخصات بدنی مادر و شیرخوار، چندقلو بودن و نیازهای مادر و نوزاد تناسب داشته باشد. برای تشخیص مناسب بودن بالش شیردهی به نکات زیر توجه کنید و ویژگیهای بدنی خود و انتظاراتی که از این وسیله دارید را حتما مدنظر داشته باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *