ویترین چوبی

چگونه میتوانیم اتاق کودک خود را به بهترین شکل طراحی کنیم ؟

چگونه میتوانیم اتاق کودک خود را به بهترین شکل طراحی کنیم ؟

اتاق خواب مکانی است که بچه‌ها اغلب زمان زیادی را در آن صرف می‌کنند. استفاده از اتاق به منظور استراحت، بازی، مطالعه و انجام تکالیف، آن را به یکی از مهم‌ترین فضاهای خانه تبدیل می‌کند که والدین باید در طراحی دکوراسیون آن دقت کنند. یکی از نکات مهم در طراحی اتاق کودک و نوجوان این است که، این فضاها باید انعکاسی از شخصیت کودک و نوجوان باشد. این مقاله دارای دو قسمت است که در قسمت اول به ذکر نکات اساسی وکلی که در طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید به آن توجه کنید می‌پردازیم و در قسمت دوم ایده‌های تزیین اتاق اتاق کودک و نوجوان را شرح می‌دهیم.

ninibabawood

نورپردازی مناسب اتاق کودک و نوجوان

در طراحی اتاق کودک و نوجوان مهم‌ترین نکته، توجه به نورپردازی درست و اصولی اتاق است. نورپردازی درست اتاق کودک، سبب ایجاد احساس امنیت درآن‌ها می‌شود. در اتاق خواب کودک، اجتناب از درخشش بیش از حد وسایل روشنایی و چراغ‌ها ضروری است. لوستر کودک باید نور ملایم داشته باشد، بعدها که کودک کمی بزرگ‌تر می‌شود، یک شکل تزئینی از نور می‌تواند برای آن‌ها سرگرم کننده باشد. برای مثال می‌توانید از ریسه‌های چراغ در اشکال زیبا بهره ببرید. هنگامی که اتاق کودک بعد از چند سال به اتاق نوجوان تبدیل می‌شود، نیاز به تغییر در نورپردازی دارد. برای اتاق نوجوان به هنگام انجام تکالیف، یک نور چراغ مطالعه که قابل تنظیم در همه جهات باشد، ضروری است. منبع این نور باید در طرف مقابل میز قرار گیرد تا مانع سایه اندازی به هنگام نوشتن شود. هنگام استفاده از کامپیوتر، دیدن تلویزیون و یا بازی با کنسول‌ها، اگر اتاق بیش از حد تاریک باشد، فشار زیادی به چشم‌های کودک وارد می‌شود؛ بنابراین نورپردازی در هر سنی یک مسئله اساسی است. در دکور اتاق کودک و نوجوان، یک نور ملایم چراغ خواب در نزدیکی تخت خواب، لذت بخش خواهد بود.

رنگ مناسب برای اتاق کودک و نوجوان

انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق کودک با دکوراسیون اتاق نوجوان تفاوت دارد. به طور مثال برای اتاق نوزاد رنگ‌هایی مانند سفید، کرم، صورتی، آبی، و سبز روشن مناسب‌تر است. هرچه کودک بزرگ‌تر می‌شود رنگ‌های پرانرژی مانند نارنجی و زرد بهتر هستند. نوجوانان عاشق رنگ هستند. به آن‌‎ها اجازه دهید سایه‌های روشن مورد علاقه خود را انتخاب کنند. حتی ترکیبات رنگی که به نظر غیر متعارف می‌آیند، می‌توانند در این اتاق‌ها به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. نارنجی، بنفش، آبی روشن و همه رنگ‌های محبوب اتاق نوجوان هستند. حتی سیاه و سفید را می‌توان به شیوه‌ای استفاده کرد که ناخوشایند نباشد. بنفش یک رنگ خاص در میان دختران نوجوان است. برخی از دختران نوجوان نیز طرفدار صورتی هستند. در دکوراسیون اتاق نوجوان پسر، یک پالت گرم قهوه ای یا خنثی با سرویس خوابی به رنگ چوب ترکیب کنید. بسیاری از پسران در سال‌های نوجوانی خود به رنگ آبی تمایل دارند؛ بنابراین ترکیب آبی کاربنی با سبز یا قهوه‌ای خوب به نظر می‌رسد.

کف پوش مناسب اتاق کودک و نوجوان

فرش انتخابی عالی برای کف‌پوش اتاق کودک و نوجوان است که از سرخوردن جلوگیری می‌کند. بدین جهت استفاده ازموکت و فرش‌های نرم در اتاق کودک ضرورت دارد. باید از خالی گذاشتن کف اتاق که ممکن است موجب ایجاد برخورد سر کودک با کف سرامیکی شود، خودداری کرد. فرش‌های رنگ تیره می‌تواند اتاق شما را گرم‌تر نشان دهد، در حالی که فرش‌های روشن‌تر فضای اتاق را دل‌بازتر جلوه می‌دهد. این روزها قالیچه‌ها و فرش‌های مختلف و متنوعی در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند، جنس فرش اتاق کودک بسیار مهم است؛ بعضی از مواد می‌توانند آلرژی‌زا باشند، این‌گونه کفپوش‌ها می‌تواند به اثرات نامطلوب بر سلامتی کودک منجر شود. به خصوص برای کودکانی که مبتلا به آسم یا آلرژی هستند، مشکل‌ ساز خواهد بود. بنابراین هنگام انتخاب فرش به کیفیت و جنس آن توجه کنید، این‌ها همه ملاحظات مهمی هستند که باید در نظر داشته باشید تا بچه‌ها در اتاقشان راحت باشند.

انتخاب تخت برای اتاق کودک 

داشتن خواب کافی برای نوزادان و کودکان در حال رشد، ضروری است. برای همین منظور، تخت خواب کودک و نوجوان از مهم‌ترین و لازم‌ترین مبلمان در اتاق کودک و نوجوان است. برای صرفه‌ جویی در بودجه خرید سرویس‌های خواب‌ چند منظوره بسیار ایده خوبی است؛ این مدل سرویس خواب با رشد کودک، رشد می‌کند و از نوزادی تا نوجوانی کودک قابل استفاده است. آن‌چه در انتخاب سرویس خواب کودک و نوجوان مهم است، ایمنی تخت خواب و کیفیت و دوام آن است. تخت خواب در اتاق نوجوانان نیز، جایی برای استراحت، چت، تماشای تلویزیون و حتی انجام تکالیف است. هنگام خرید سرویس خواب یکنفره تا جای ممکن سعی کنید مدل‌هایی را انتخاب کنید که فضای ذخیره سازی کافی داشته باشد. با رشد کودک و اضافه شدن وسایل و لوازم، لباس‌ها، کتاب‌ها و… نیاز به فضای ذخیره سازی برای ساماندهی اتاق کودک از ضروریات است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *