پتو کودک و نوزاد

پتو کودک و نوزاد

پتو کودک و نوزاد

نوزادان در ماه های اولیه تولد بسیار ساعات را در خواب هستند به گونه ای که نوزادان تازه متولد شده حدود ۲۲ ساعت در طول شبانه روز را باید خواب باشند. به همین دلیل انتخاب پتویی راحت برای آن ها بسیار مهم هست.

راهنمای-خرید-پتو-نوزاد-و-کودک-به-طور-کامل

1 – جنس پتوی نوزاد

جنس و کیفیت مواد بکار رفته در پتو بسیار مهم است. زیرا پوست نوزادان بسیار حساس و لطیف می باشد. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است از خرید پتو هایی که با الیاف مصنوعی ساخته شده اند خود داری کنید، و پتویی انتخاب نمایید که از الیاف طبیعی مانند پنبه ساخته شده باشند و قابل تنفس باشد. برای تشخیص دادن قابل تنفس بودن پتو، می توانید پتو را در برابر نوعی منبع باد، مانند پنکه، قرار دهید و اگر نسیم باد را از طرف دیگر پتو احساس کردید، جنس آن تنفسی است.

همچنین هنگام خرید به فصول سال نیز باید توجه کرد. برای فصل های گرم باید از پتوی نازک استفاده کرد و در فصول سرد نیز باید از پتو هایی باضخامت بیشتر و یا خزدار استفاده نمود.

 

2 – ایمنی کودک

باید توجه داشت که از خرید پتو هایی که دارای اویز هایی مانند زنگوله ، حاشیه و یا نوار و روبان هستند اجتناب کردزیرا ممکن است این آویز ها به بدن نوزاد پیچیده و او را آزار دهد و یا موجب خفگی او شود .

سه قانون مراقبت از نوزادان هنگام خواب

از آنجایی که ایمنی نوزادان بسیار مهم است، پیش از پرداختن به خرید پتو بهتر است از سه قانون مراقبت از نوزادان زیر یکسال در برابر خفگی یا مرگ ناگهانی نوزاد، طبق نظر متخصصان بیمارستان دانشگاه ویسکانسین آگاه شوید:

قانون اول، نوازاد باید در تخت تنها باشد

نوزادان در تخت خود باید تنها بخوابند و خواهر یا برادر و هیچ فرد دیگری کنار او نخوابد. همچنین هیچ چیز مانند پتو، بالش، پدهای ضربه گیر یا اسباب بازی نباید در تخت نوزاد گذاشته شود. بدین ترتیب خطر خفگی در او کاهش می یابد.

قانون دوم، نوزاد باید به پشت بخوابد

نوزادان را به پشت بخوابانید. متخصصان آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که این حالت خواب، بهترین وضعیت برای نوزادان است.

قانون سوم، نوزاد حتما درون تخت یا گهواره بخوابد

نوزادان حتما باید درون گهواره یا تخت مخصوص به خود بخوابند. خواباندن آنها روی زمین یا تخت دیگران یا روی مبل و از این موارد، جان آنها را به خطر می اندازد.

3 – قابل شستشو بودن

به دلیل این که پتو جز وسایل بسیار پر کاربرد برای نوزاد است به سرعت آلوده و کثیف می شود . بنابراین قابل شستشو بودن آن بخصوص توسط ماشین لباسشویی از ویژگی هایی است که باید به آن توجه کرد.

4 – ابعاد پتو

سایز پتوی نوزاد نیز ازجمله نکاتی است که باید هنگام خرید به آن توجه کرد. بهتر است پتوی نوزاد زیاد بزرگ نباشد تا بتوان آن را به عنوان پتوی دور پیچ، روانداز ویا پتوی مورد استفاده در تخت خواب استفاده کرد. همچنین نرم و سبک بودن پتو نیز از دیگر نکات مهم هنگام خرید پتو است.

 

5 – طرح و رنگ

طرح و رنگ پتوی نوزاد بسیار مهم می باشد. استفاده از رنگ های ملایم سبب می شود تا کودک از نظر روانی به آرامش برسد بهتر است از خرید پتو هایی که طرح های خشن و یا رنگ های تیره دارند اجتناب شود زیرا باعث آشفتگی ذهن کودک قبل از خواب خواهد شد.

6 – قیمت پتوی نوزادی

قیمت پتو کودک بسته به اندازه، مواد، نوع مارک و حتی طرح و مدل متفاوت است و با توجه به اهمیت آن در کیفیت خواب کودک و حتی سلامتی آن ، سعی کنید مدل های خیلی ارزان خریداری نکنید. برخی از خانواده ها حتی با توجه به اینکه حدود یک سال از این پتوها استفاده می کنند، حتی پتویی را می خرند که دفعه دیگر قابل استفاده باشد. یعنی با پرداخت بیشتر در ابتدا از هزینه های اضافی در آینده جلوگیری می کنند.

در پایان بهتر است هنگام خرید پتوی نوزاد به قیمت، طرح و رنگ آن هم توجه کنید. پتوهای مختلف در قیمت‌های متفاوت- از زیر ۱۰۰هزار تا ۸۰۰هزار تومان- در بازار وجود دارد که می‌توانید مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید. هنگام خرید پتو هم از رنگ‌های شاد و طرح‌های کودکانه استقبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *